Szájhigéniai kezelések

A fogat alkotó kemény szövetek betegségeiről, mint például a fogszuvasodásról, a mindennapokban is sokat hallani. Hajlamosak vagyunk azonban elfelejteni, hogy a fogat speciális rögzítőrendszer, a parodontium rögzíti az állcsontokhoz. Ennek a rendkívül bonyolult anatómiai rendszernek az egészsége alapvető a fogaink hosszútávú megőrzése szempontjából.

Miért fontos a fogkő eltávolítása?

A fogak felületén megtapadó lepedék és a fogkő olyan baktériumokkal átitatott környezetet teremtenek a fogíny mentén, mely előbb vagy utóbb visszafordíthatatlan károsodásokat hoznak létre a fogaink függesztő-rendszerében. A fogkőképződés ínygyulladáshoz, majd a csont pusztulásához, a fogak meglazulásához és elvesztéséhez, rossz szájszaghoz vezet. A helyi hatások mellett, az emberi szervezetben számos egyéb kóros folyamat kialakulásáért és fenntartásáért felelősek (koszorúér-betegségek, stroke, cukorbetegség, koraszülés és a tüdőgyulladás).

Nagyon fontos ezért a páciensek szájhigiénével kapcsolatos nevelése, különböző tisztítóeszközök használatának megtanítása, és a rendszeres fogkő-eltávolítás – íny felett és íny alatt egyaránt.

A PROFESSZIONÁLIS SZÁJHIGIÉNÉS KEZELÉSRŐL:

Ultrahangos fogkőeltávolítás:

A dentálhigiénia fontos feladata a fogkőeltávolítás, mely szinte minden fogászati beavatkozás első lépése, amennyiben erre szükség van. A fogkőeltávolítás elsődleges célja a gyulladásmentes egészséges íny elérése.
A kezelés során az ultrahangos készülék fájdalommentesen leválasztja a fogfelszínről a lerakódott lepedéket, elszíneződéseket és fogkövet, miközben vízzel mossa, hűti a fogakat. A fogkőképződés mennyisége egyénileg eltérő, ezért az orvosaink által javasolt időközönként célszerű megismételni a kezelést (fél-egy évente).

Intraorális homokfúvás/AirBrush (opcionális):

Az ultrahangos fogkőeltávolítással sok esetben a fogelszíneződések nem tűnnek el teljes mértékben. A homokfúvás ezt a problémát orvosolja, segítségével simák és sok esetben fehérebbek lehetnek fogai. Az ízesített tisztító por a fogfelszín károsítása nélkül hatékonyán távolítja el a legmakacsabb szennyeződéseket, foglepedéket. A kezelés során nagy nyomású vízsugárral történik a tisztítópor fogfelszínre való fújása. Ennek a dentálhigiénia kezelésnek elsődleges célja, hogy a nehezen hozzáférhető behúzódások és barázdák is teljes mértékben megtisztításra kerüljenek. Fontos megjegyezni, hogy a kezelés teljesen fájdalommentes!

Polírozás:

A professzionális szájhigiénés kezelések befejező lépése a polírozás, mely révén a dentálhigiénikus képes megteremteni a megfelelő szájhigiénia alapjait. Teljesen sima, tiszta fogfelszínen kisebb eséllyel képződik fogkő, így a helyes fogápolási szokások kialakításával és betartásával meggátolhatjuk a fogkövek ismételt lerakódását.

Gyakran ismételt kérdések a fogkő eltávolítással kapcsolatosan

Mi az a fogkő?

Elmeszesedett lepedék, amely a fogzománcon, a fogközben és az ínyhez közeli területeken található. Olyan ételmaradékokból és nyálból álló keverék, amelyet hagyományos módszerekkel (fogmosás) nem lehet eltávolítani.

Miért rossz a fogkő?

A fogkő a lerakódás eredményeképpen érdes felületű, ezáltal kedvez a különböző baktériumok megtapadásának, amely gyulladással járhat. Továbbá a fogíny alatt kialakuló elmeszesedett réteg is okozhat nagyobb problémát, mert egyre nagyobb hézag keletkezhet a fogíny és a fogfelszín között.

Miért fontos a fogkő eltávolítása?

A lepedék megtapad fogak felületén, ezáltal kedvez a baktériumoknak. Ez visszafordíthatatlan károsodásokat is eredményezhet, mint például: ínygyulladás, csontpusztulás, fogak meglazulása és elvesztése, rossz szájszag.

Mikor van szükség a fogkő eltávolítására?

Ha a fogkő már látható, vagy amennyiben vérzik az ínye, akkor valószínűleg szükséges az eltávolítás.

Hogyan lehet eltávolítani a fogkövet?

Korszerű eszközök alkalmazásával lehet eltávolítani a fogkövet, ilyen például az ultrahangos frekvenciával dolgozó, vízhűtéses berendezés.

Ki végzi a fogkőeltávolítást?

A fogkő eltávolítását fogorvos vagy dentálhigiéniai szakember végzi el.

Fájdalmas a fogkő eltávolítása?

Nem. A kezelés alatt az ultrahangos készülék fájdalommentesen választja le a lerakódott lepedéket, az elszíneződéseket és a fogkövet a fogfelszínről. Mindez alatt folyamatosan vízzel hűti és mossa a fogakat.

Mennyi időt vesz igénybe a fogkő eltávolítása?

A kezelés nagyjából 20-30 perc alatt elvégezhető. A fogak állapotától függően ez az idő csökkenhet, vagy növekedhet.

Mit kell csinálni a fogkőeltávolítás előtt?

Alapvetően nem kell készülni rá, azonban javasolt a kezelést megelőzően sensitive fogkrémet használni, ezzel csökkentve az esetleg kellemetlenségeket.

Érzékenyebbek lesznek a fogaim fogkőeltávolítás után?

Átmenetileg igen. Ennek az az oka, hogy bár a fogkő erősen káros, mégis hőszigetelő hatása van. Emiatt a kezelést követő fél-egy napban fennállhat némi érzékenység.

Milyen veszélyei lehetnek a fogkőeltávolításnak?

A szakemberek által végzett fogkőeltávolítás veszélytelen.

A fogkőeltávolítás elegendő?

Annak érdekében, hogy professzionális eredményt érhessünk el az ultrahangos fogkőeltávolítás csak az első lépés. Ezt követően intraorális homokfúváos (AirBrush) technikával tüntethetőek el a fogelszíneződések. Végezetül a polírozás ajánlott, amely nagyban elősegíti a megelőzést is.

Miért fontos a polírozás?

A polírozás során a dentálhigiéniai szakember sima és tiszta fogfelszínt alakít ki, amely csökkenti a további lerakódás mértékét.

Ha egyszer eltávolították a fogkövet, akkor már többször nem kell?

A fogkőeltávolítás egy fontos lépés a megfelelő szájhigiéniához. Azonban fontos olyan szokások kialakítása a mindennapokban, amelyek megelőzik az újabb lepedékek és ezáltal további fogkövek képződését.