2016.01.19.

KOFFERDAM – Az izolálás tökéletes módja

Az OPTIMUM Fogászat egyike azon kevés rendelőnek, ahol – a szakmai ajánlásnak megfelelően – rutinszerűen használjuk a kofferdamot!   A fogászati anyagok és módszerek fejlődésével a kezeléseket kiegészítő eljárások is bővülnek. A modernkori fogászat egyik legnagyobb vívmánya a kofferdam gumilepedő…

A fogászati anyagok és módszerek fejlődésével a kezeléseket kiegészítő eljárások is bővülnek. A modernkori fogászat egyik legnagyobb vívmánya a kofferdam gumilepedő használata a konzerváló fogászati, esztétikai fogászati kezelések során.Kofferdam 01

A kofferdam (magyarul nyálrekesz) segít a kezelt fogat teljesen izolálni a száj többi részétől. Egy a szájhoz igazított kisméretű gumilepedőről van szó, ami a megfelelő helyen kilyukasztva, csak a kezelendő fogat veszi körül, így választva el azt a száj többi képletétől. Használatának fontossága az egyes kezelések során eltérő.

Mikor használhatunk kofferdam izolálását?

kofferdam 03Mivel a legmodernebb, fogszínű tömőanyagok anyagtani tulajdonságaik miatt kötés előtt nagyon érzékenyek a nedvességre, ezért ha nyállal, vérrel, vagy akár szájból kilélegzett párával érintkeznek, a tömés veszíthet minőségéből, tartósságából. A kofferdam ezt a problémát hivatott kiküszöbölni. Az adhezív technika lehetővé teszi, hogy a tömőanyagok és egyéb ragasztócementek (Inlay/onlay beragasztás) kémiai kötéssel tapadjanak a fogakhoz, így nem szükséges csak azért ép foganyagot elfúrnunk a fogból, hogy kialakíthassunk tömőanyagunk számára megfelelő retenciót biztosító üreget, hanem elég csak kifejezetten a fertőzött szuvas, felpuhult foganyag eltávolítása. A tömőanyagot ugyanis nem az üreg formája, hanem a kémiai kötőerő tartja a fogban.

Gyökérkezelések esetében a kofferdam használatának célja a baktériummentes kezelési terület biztosítása. Mivel a nyál rengeteg baktériumot tartalmaz, ezért a sikeres gyökérkezelés elengedhetetlen kelléke a nyálrekesz. Így biztosítható a steril, száraz környezet a megfelelő eredmény eléréséhez. Másfelől a szájüreg felé sem jutnak le a gyökércsatornák tisztítására, fertőtlenítésére használt folyadékok.

Hogyan működik?

kofferdam 04Az izoláláshoz gumilepedőt használunk, melyen a megfelelő helyen lyukat ejtünk és speciális eszközök használatával ráhelyezzük a fogra. Ezáltal csak az a fog látszik ki a gumilepedőből, mellyel dolgozunk vagy taktikailag épp szükségesnek ítéltük meg. A lepedő a száj előtt kifeszítve helyezkedik el. A légzést nem zavarja, az orrnyílások szabadon vannak, sőt sokszor a zavaró nyálszívó használata is mellőzhető ebben az esetben, hiszen az orvost nem zavarja, ha kezelés közben a páciens maga nyeli le a nyálát!

Fájdalmas-e a kofferdam izolálás?

A kofferdam felhelyezése már előzetesen érzéstelenített (tömések, gyökérkezelések) területre történik. Így felhelyezése teljesen fájdalommentes, még szűk fogközök esetén sem jár fájdalommal.

További előnye:

• csökkenti a fertőzésveszélyt gyökérkezelés soránkofferdam 02
  • tartósabbá, ellenállóbbá teszi a fogat a mellé szuvasodás kialakulása ellen
  • amalgámtömés eltávolításnál nem kerül fém a szájüregbe, garatba és az emésztő rendszer további területeire.
  • kilélegzett levegő nem párásítja a kialakított fogüreget illetve egyéb nedvesség érzékeny anyagokat pl. tömést.
  • nincs idegen tárgy lenyelésének veszélye pl. gyökérkezelő tű
  • a kezelési idő lerövidül!