2015.11.29.

Fogszabályozó kezelés biológiai és funkcionális indokai

A torlódott, egymást részben fedő fogakat szinte lehetetlen megfelelően tisztítani. Így szinte elkerülhetetlen a fog szuvasodása vagy a fogat tartó fogágy gyulladása, „sorvadása”. Még ha igyekszünk is, és lelkiismeretesen tisztítjuk, idővel akkor is kialakul valamilyen elváltozás, amely megrövidíti a fogak…

• A torlódott, egymást részben fedő fogakat szinte lehetetlen megfelelően tisztítani. Így szinte elkerülhetetlen a fog szuvasodása vagy a fogat tartó fogágy gyulladása, „sorvadása”. Még ha igyekszünk is, és lelkiismeretesen tisztítjuk, idővel akkor is kialakul valamilyen elváltozás, amely megrövidíti a fogak élettartamát. Így egy fogszabályozó kezeléssel rengeteg időt, problémát, fájdalmat és nem utolsó sorban pénzt spórolhatunk meg.
  • A fogak helytelen érintkezése bizonyos fogakra, fogcsoportokra többletterhelését idézi elő. A rágóerő normális helyzetben 32 (vagy 28) fog megfelelő érintkezése mellett oszlik meg. Az abnormális többletterhelés egyrészt jelentkezhet a túlterhelt fogak fájdalmaként, másrészt a fogágy károsodásaként (fogágybetegséget súlyosbítja), harmadrészt a rágóízület elváltozásaiban is. A fogak, a fogágy, és a rágóízület együttesen alkotják az ún. rágóapparátus egységét, így bármelyik részének megbetegedése esetén számolhatunk az egész egység funkciócsökkenésével.
  •  A fogak rendellenes helyzete sok esetben a rágóképesség csökkenését eredményezi. A páciensek néha észre is veszik magukon, hogy a rágásban szinte elfáradnak, valahogy nem jó érzés rágni. Ha az étel nem kellően pépes állapotban kerül a gyomorba, hosszú távon ez a gyomor megbetegedéséhez vezethet.
  • A hangképzésben is fontos szerepe van a fogaknak. Számos hangot úgy ejtünk ki, hogy fogaink érintkeznek egymással, nyelvünkkel, vagy ajkunkkal. A fogazat egyes rendellenességeinél ezért különböző beszédhibák alakulnak ki, amelyeket fogszabályozás segítségével orvosolni lehet.

Dr. Mayer Csaba