2015.11.29.

Fogínyvérzés

Fogágynak nevezzük a fogakat körülvevő és rögzítő szöveteket. Ide tartozik az íny, a gyökérhártya, a cement és a csont. A fogakon megtapadó lepedék, úgynevezett plakk, nemcsak a fogakat támadja meg, és okoz szuvasodást, hanem a fog tartószöveteit is. Ilyenkor jön létre a fogágybetegség, melynek az első és vezető tünete az ínyvérzés. A fogíny kezdetben piros, később duzzadt is lesz, s fogmosáskor, étkezéskor vérzik. Emellett a fogak érzékennyé válnak, és a tünetek közé tartozik továbbá a kellemetlen szájszag is.

Sokan ilyenkor óvatosságból – a vérzés és érzékenység miatt – kímélik az ínyt, nem mossák megfelelően fogaikat. Sajnos emiatt ördögi kör alakul ki: egyre több lepedék képződik, az egyre több baktérium egyre súlyosabb gyulladást okoz, az íny még jobban vérzik… Emellett, ha a beteg tartósan nem mos fogat, a plakk elmeszesedik, és fogkövet hoz létre, amit már nem is lehet otthon eltávolítani. Nincs olyan vegyszer, amellyel le lehetne oldani, hiszen az feloldaná a fogzománcot is, így minél előbb fogorvoshoz kell fordulni vele. Sokan nem mennek el fogorvoshoz ezt az eljárást elvégeztetni. Ráadásul nagy baj, hogy sok fogorvos nem is fordít a fogkőre kellő figyelmet!

Pedig az átlagembernek évente legalább kétszer le kellene tisztíttatni fogait, mert mindenkinél, még a legjobb fogmosás ellenére is képződik fogkő, csak a rejtett felszíneken, például az alsó fogaknak a nyelv felőli, hátsó részén, és így nem látszik. Ha valaki nagyon elhanyagolja a szájápolását, barna, fekete karimák láthatók az ínye mentén, amelyek elszínezik a fogakat is. Ám ez nem csak esztétikailag, hanem biológiailag is rendkívül előnytelen.

Ha elhanyagolja a beteg a fogínygyulladást, az íny tasakossá válhat. Ez az ínytasak az idő előre haladtával mélyül, a gyulladás egyre mélyebbre hatol, s a fog tartószerkezetét annyira károsíthatja, hogy az a fog meglazulását, majd elvesztését okozza. Így tehát a kezdetben ártalmatlannak tűnő ínygyulladás és ínyvérzés huzamos fennállás után súlyos fogágy-betegséggé alakulhat.

A fogak meglazulásához vezető fogágy-betegséget is elsősorban az elhanyagolt szájhigiénia okozza, de más hajlamosító tényező is jelen lehet. A számos egészségkárosodást okozó dohányzás a fő okok közé sorolandó, abbahagyásával nagymértékben lelassítható a fogágy-betegség előrehaladása, súlyosbodása. A dohányzás mellett, különböző betegségek, például cukorbetegség, immunhiányos állapot, allergia, vitaminhiány tovább súlyosbíthatják a beteg állapotát. A fogágy-betegségek súlyosságában az örökletes tényezőnek is nagy szerepe van.

Az ínygyulladás ugyanúgy meggyógyítható!

A legfontosabb, hogy minél előbb megszüntessük a bakteriális lepedéket, a fogkövet. Vissza kell állítani olyan szintre a száj baktériumtartományát, amivel már együtt lehet élni. Ha a gyulladás már ráterjed a tartóállományra, a csontra, és a foggyökérre, magától vagy csupán gyógyszeres kezeléstől nem tud meggyógyulni, más eljárásokkal is csak megállítani lehet a pusztulást, a csont visszanövesztése pedig csak bizonyos esetekben lehetséges, és igen nehéz feladat.

Dr. Mayer Csaba

A * jelölt mezők kitöltése kötelező. Az adatokat kizárólag kapcsolatfelvételhez használjuk, marketing tevékenységre nem!

telefon
    06-30/5637-537 (munkanapokon 10-18 között)

Fogszabályozó szakrendelés

Hétfő 8:00-16:00